Jumaat, 11 Disember 2020

Terkenang Kak Wan

Rupanya sudah lebih 3 bulan Hjh Wan Chick Daud @ Othman meninggal dunia, hari ini terpanggil untuk mengenang Allahyarhamah bila menonton lakonannya sebagai Milah dalam filem Do Re Mi bersama P. Ramlee, A.R Badol dan Ibrahim Din. walaupun lakonan itu adalah pertama kali tetapi aksinya mencuit dan tidak mengecewakan, entah mengapa Wan Chick hanya berlakon dua filem sahaja dan yang terakhir adalah dalam filem Nasib Do Re Mi sebagai jururawat. Seperti yang selalu saya nyatakan bahawa hubungan dengan suaminyalah iaitu M. Rajoli yang secara tak langsung membuat saya turut mengenali Wan Chick Daud kerana waktu itu M. Rajoli seperti bapa kepada saya dan kami sangat rapat pada waktu itu.

Mengenali Wan Chick Daud yang sudah tidak lagi membaca berita. Adalah juga sesekali M. Rajoli bawa Kak Wan ke lokasi penggambaran dan diperkenalkan saya, Tidak banyak yang boleh saya ingat tentang Wan Dhick Daud yang sentiasa bertudung lawa.. cuma apa yang saya boleh pastikan adalah arwah seorang yang halus tutur katanya, bersifat keibuan serta bijaksana dalam melayan karenah suaminya yang sentiasa berdarah muda dan bersemangat.

Waktu Kak Wan terlantar saya tidak berkesempatan untuk melawat, tambahan pula mungkin Kak Wan tidak lagi mengenali kerana saya sudah lama mengundur diri daripada kerjaya yang memperkenalkan saya dengan anak anak wayang.. saya hanya mengirimkan doa dan sedekah Al Fatihah untuk Kak wan yang pernah berbuat baik kepada saya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan