Rabu, 30 Mei 2018

Ulang Tahun Pemergian P. Ramlee

Hari ini 29 Mei adalah hari ulang tahun lagenda seniman Agung P. Ramlee meninggalkan kita pada tahun 1973. Telah ramai yang bercerita dan telah banyak cerita- cerita kehebatan dan liku liku hidup insan teristimewa ini. Inilah satu nama dan satu idola yang boleh dikatakan menjadi panduan, ikutan dan impian setiap orang yang terlibat dengan seni terutama seni lakon dan nyanyian.
Saya antara orang yang tidak berkesempatan hidup sezaman dengan Allyahyarham, tetapi saya beruntung kerana masih diberi peluang untuk bersama rakan rakan Allahyarham yang masih hidup, banyak kisah kisah dan sentuhan yang ditinggalkan oleh Allahyarham menjadi pegangan rakan- rakannya.

 Di mana kan ku cari ganti : Saloma & Nasir P. Ramlee

Hari ini saya tidak lagi bersama rakan rakan Allahyarham dan saya juga tidak tahu masih adakah lagi rakan rakan itu atau semuanya sudah kembali ke rahmatullah mengikuti jejak Allahyarham P. Ramlee ke alam barzakh.
Hanya satu sahaja kenangan yang barangkali boleh saya simpan sebagai satu diari hidup masa remaja dulu. Saya sangat rapat dengan keluarga bekas Isteri Nasir P. Ramlee iaitu dramatis Rashidah Jaafar yang juga membesarkan 5 orang anaknya Natasha (syasha) dan Nadia (Najua) adalah anak dengan Nasir P. Ramlee manakala Alid, Alis dan Alida pula anak perkahwinan keduanya dengan komposer A. Ali.

Natasya, Najua dan mama mereka, Gee

Rashidah Jaafar atau Gee adalah seorang ibu yang gigih dan tegas dalam menjaga anak- anaknya biarpun tanpa suami, dia saya anggap sebagai kakak saya dan di rumah dialah saya menghabiskan hari hari cuti, kerana keakraban itu saya diberi kepercayaan untuk menjaga anak- anaknya sekiranya dia sibuk atau hendak ke mana mana. Waktu itu Shasya dan Nadia masih bersekolah rendah manakala 3 adik adiknya yang lain belum pun bersekolah dan yang paling bongsu iaitu Alida selalu saya dukung bila kami ke mana- mana. Masa kecil, Nadia dan Shasha sangat comel, mereka berdua sering saya bawa berjalan- jalan sekitar KL dan bawa naik bas ke sesuatu tempat, waktu itu tiada siapa mengenali dua anak perempuan comel ini. Bila anak- anaknya meningkat remaja saya sering mendengar ibunya merungut tentang badan anaknya yang juga semakin berisi... 
Itu kenangan lama yang tak mungkin akan berulang lagi, saya juga sudah lama tidak menjejaki keluarga mereka dan kini saya hanyalah sekali- sekala menanya kabar melalui FB milik Najua. 
Hari ini bila mengingati P. Ramlee saya juga tidak dapat tidak akan teringatkan 2 cucu cucunya yang pernah mesra dalam jagaan saya . Saya juga berharap keikhlasan saya dalam hubungan dengan darah dagingnya sedikit sebanyak dapat memberikan senyum kepada Allahyarham Tan Sri P. Ramlee di sana. Al- Fatihah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan