Sabtu, 18 November 2017

Baru faham.... Star Trek & Star Wars

Beberapa hari lalu mempunyai ruang untuk menonton siri- siri filem Star Trek, dan Star Wars, sebetulnya saya bukanlah penggemar filem filem sains fiksyen, walaupun pernah membiasakan diri dengan tayangan filem filem hebat saya tidak tertarik langsung untuk ambil tahu tentang dua filem kegemaran anak- anak pintar ini. Saya tidak mampu untuk meneroka ke masa hadapan atau masa lalu dengan baik, saya lebih gemar menghayati filem filem masakini atau yang menjadi sejarah bukannya dimasa hadapan yang jauh untuk dijangkau kebenaran atau yang terlalu lampau diluar kewujudan peradaban manusia. 


Pada tontonan yang saya sering tertidur itu dapatlah saya cuba mencabar kefahaman dan fantasi namun apa yang sering terlintas adalah watak watak Luke Skywalker, D-2, Empayar Galactica, Death Vader, USS Enterprise dan Spock. Inilah apa yang seingat saya yang saya tonton dalam siri- siri televisyen waktu kecil dahulu. Setelah saya menonton rupanya memori saya bercampur aduk antara watak watak dan jalan cerita, munasabahlah saya tak faham dan keliru rupanya ia adalah watak dan benda yang berbeza dari dua filem iaitu Star Trek dan Stars Wars

Setelah dibuat pengecaman saya dapat membuat kesimpulan yang Star Trek adalah yang terawal dihasilkan iaitu 1966 dan Star wars pula lahir tahun 1977. Lebih jelas Star Trek adalah pengembaraan manusia dari bumi ke angkasa dan planet Bumi adalah pengkalan utama manakala Stars Wars pula tidak ada planet bernama Bumi ianya adalah peperangan bangsa bangsa di angkasa lepas.


Untuk Stars Trek walaupun heronya adalah Kapten kapal namun saya tertarik dengan Spock iaitu manusia aneh bertelinga runcing yang watak dan karekternya saya andaikan dialah Hero, manakala dalam Stars Wars pula saya menggemari watak jahat Death Vader, biarpun ia watak antagonis tetapi penampilannya setiasa dinanti, penuh debaran dan menyeramkan, kemunculannya hanya seketika namun dia menggerakkan sebahagian besar jalan cerita Stars Wars


Tiada ulasan:

Catat Ulasan