Isnin, 3 Julai 2017

Kuasatek dan "Cinta Korporat"

Berbual dengan seorang rakan yang dulunya pernah bekerja bersama dalam penerbitan drama tv, dalam perbualan itu satu topik yang sangat berkesan dalam ingatan dilontarkan. Kami berbicara tentang sebuah syarikat kejuruteraan bumiputera yang terlibat dalam penerbitan drama yang sangat berkualiti dan mewah. KUASATEK (M) SDN BHD yang menubuhkan Kuasatek Picture Sdn Bhd untuk memeriahkan industri penerbitan drama waktu itu. 
Masih saya ingat bila mana Pemilik yang juga Pengarah Urusan Kuasatek, En Mohd Noor Kadir giat menerbitkan siri siri drama yang mengesankan dan tidak keterlaluan jika saya mengatakan beliau membawa trend baru kepada drama Tv di Malaysia dengan cerita cerita ada isi yang mengesankan kepada penonton. Saya bertanya kepada beliau kenapa tidak menerbitkan Filem cereka. Beliau dengan pantas menjawab tidak mahu terjerat dengan risiko kerana suasana waktu itu tidak memihak kepada Filem antaranya disebabkan penutupan banyak pawagam pawagam disamping berbagai kerenah pihak berkenaan, beliau juga senang dengan perkembangan stesen penyiaran terutamanya TV3 yang menyokong setiap penerbitan oleh Kuasatek Picture.

Antara drama terbaik yang saya mengikuti dari awal penggambaran hinggalah penyuntingan akhir adalah drama bersiri "Cinta Korporat" drama ini melibatkan tenaga krew dan studio Take One Productions dulunya dikenali sebagai Studio Perdana, drama yang menampilkan Ahmad Idham, Azah Aziz, Rusdi Ramli dan Azhar Sulaiman, lain lain drama seperti Cinta Antara Benua dan Cinderella juga antara buah tangan Mohd Noor Kadir. Drama drama ini melibatkan penggambaran luar negara seperti London, India dan New Zealand, lokasi penggambaran inilah yang menjadikan kelainan dan keberanian oleh Kuasatek Picture yang sebelumnya tidak berlaku dalam penerbitan drama tempatan.

Sepanjang penyuntingan drama itu juga, Pengarah Tony Francis membuat video klip dengan gaya tersendiri yang mungkin lebih hebat daripada sesetengan video klip nyanyian yang ada di negara kita antaranya adalah video klip "Kembalilah" dan "Kasih Kita" sebagai lagu tema yang di jayakan oleh Amy Mastura. 

Drama bersiri cinta Korporat episod 1- 16 kini sudah boleh ditonton di youtube

Diakhir perbualan kami meluahkan keinginan untuk melihat lagi kehebatan penerbit drama dan filem tempatan yang baik dengan idea yang asli. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan