Selasa, 21 Mac 2017

Dendam Dalam Diam - Hayati

Lagu Nora "Dendam Dalam Diam" suatu masa dulu pernah menjadi lagu latar dan lagu tema sebuah drama bersiri RTM yang cukup digemari dan sungguh terkesan, seingat saya ia ditayangkan pada setiap petang di bulan puasa tahun 1997. Drama yang dibintangi oleh Zaidi Omar, Liza Othman dan Nadia Fadilah ini memenangi drama bersiri terbaik pada anugerah Sri Angkasa tahun tersebut. 
Dalam pembikinan drama bersiri ini kadangkala saya yang berada di bilik dubbing bersama Doraemon dan Tomato Man meluangkan masa turun sebagai krew di lokasi penggambaran Banting, Selangor. Drama yang pada mulanya 13 siri diminta oleh stesen untuk ditayang sepanjang bulan puasa menjadikannya 30 siri menyebabkan tenaga kerja teknikal berganti team lain dan pengarahan yang pada mulanya diarah oleh Saian Salimon terpaksa diserahkan kepada penolong pengarahnya bernama Liza Ismail untuk meneruskan episod 14-30, setahu saya bermula dari sinilah Liza bergelar pengarah drama. dan kerja- kerja di studio pula saya diminta untuk menyunting Off-Line bersama Allahyarham Wan Norhadi Wan Noh sebagai Penyunting On- Line. Wan Norhadi yang juga pernah mencipta lagu menjadikan sentuhannya mengesankan, dia sering meminta saya menemaninya dan memberi pendapat ketika memasukkan latar muzik dan lagu drama berkenaan terutama jika slot jam 2 pagi hingga 10pagi.
Hayati adalah kisah ketabahan seorang Isteri bernama Hayati (Liza Othman) yang bermadu dan kemudian diceraikan talak 3 oleh suaminya (Zaidi Omar). Zaidi Omar yang pada mulanya hidup gembira dan berharta tetapi akhirnya menyedari kesilapan dan menyesal kerana isteri mudanya (Nadia Fadilah) tidaklah seperti yang diharapkan sebaliknya berperangai tidak baik hingga menyebabkannya jatuh miskin, Hayati melakukan pelbagai kerja untuk menyara hidup seperti menjadi pembantu kedai, berniaga kecilan disulami pelbagai tohmahan dan godaan hidup sebagai janda. Zaidi Omar yang menyedari kesalahannya berikhtiar pelbagai cara untuk rujuk balik dengan bekas isterinya termasuk mencari orang untuk jadi cina buta tetapi semuanya tidak berjaya memujuk Hayati hingga akhirnya Zaidi Omar menjadi sasau dan gila.
Sedikit tentang Nadia Fadilah yang dalam drama tersebut menjadi penyebab dalam menggerakkan plot drama Hayati, mungkin boleh saya katakan pelakon berasal Sarawak ini adalah antara pelakon baru waktu itu yang menyenangi saya dan beliau pernah mengatakan suatu hari saya akan terkenal dan menjadi nama yang besar dalam industri drama dan filem. Tetapi ramalannya tidak berlaku, saya mengundur diri lebih awal dari dunia yang dikatakan glamer, manakala Nadia sehingga kini juga sudah tiada dalam skrin televisyen, yang masih bertahan dengan baik adalah Zaidi Omar.

Pelakon ini sudah lama hilang dari skrin televisyen, mungkin ada yang masih ingat wajah Nadia berikat kepala dan saya bertopi. Gambar semasa di Bandar Sri Begawan 1995..

Mungkin melalui lagu nyanyian ini ada yang boleh mengimbau kembali cerita ketabahan Hayati, penyesalan suaminya dan suasana masyarakat dalam cerita sebagaimana digambarkan dalam lagu ini..







12 ulasan:

  1. That's my mom, Nadia.!!! Alhamdulilah, umur dia masih panjang lagi.

    BalasPadam
  2. dh lupa cemana rupa your mom. cuba google tp xde. ada tak gbr dia masa jd pelakon tu. minat lakonan jahat dia tu

    BalasPadam
  3. Saya teringin nak tengok drama ini lagi sekali. Masa ditayangkan di tv dulu saya masih bersekolah rendah. Alangkah bagusnya kalau ditayangkan kembali di tv.

    BalasPadam
    Balasan
    1. betul saya pun nk tgk juga..bila ya rtm nk tayang smula kan..hrp ada..ms ni satu keluarga mnunggu cerita ni dtayangkan..mmg best kena sgt dgn lagu nora..

      Padam
  4. masih sy ingat lagi.. drama ni. zaidi omar pakai kereta nissan sunny warna silver..

    BalasPadam
  5. Suka sangat cite ni.. klu bolh nk tengok blik .

    BalasPadam
  6. Masa drama ni ditayangkan,sy darjah 4 atau 5.wlpn sy bdk2 masa tu,masih sklh rndh tp sy lyn je wlpn drama tu agak berat plotnya utk bdk2.smpai skrg dh thn 2020,tiap kli dgr lagu nyanyian nora tu,mesti teringat kt liza othman,antara pelakon utama hayati.drama2 thn 90an mmg terbaik,subur diingatan sepanjang zaman

    BalasPadam
  7. Saya bermula untuk jatuh hati dengan drama melayu sejak saya mula menonton drama bersisi Hayati. Hayati was my example on how woman should be independent. And Saya juga mula meyukai lagu lagu Nora semasa drama ini juga. If there is a posiblitity, I hope I would get another opportunity to watch the drama series again on tv.

    BalasPadam
  8. Nk download Cite ni boleh ke..ada ke simpan lg.cite ni wt aku geram dgn pempuan yg suka ambik laki org..mcm tak laku gila kt laki org..

    BalasPadam
  9. Nadia tu cousin saya..tp dah lama tak jumpa dia di kuching..drama ni tayangan 1996 bukan 1997

    BalasPadam