Rabu, 22 Jun 2011

Nang Nak, untuk pemabuk cinta.

Sebuah filem cinta sejati seram dari Thailand, filem yang dibuat dalam tahun 1992 ini benar benar menyentuh perasaan biarpun ianya sebuah filem menyeramkan. Permulaan cerita yang menggambarkan suasana selepas perang antara Ayuthia dan Burma telah membawa penonton mengikut watak Mak ke kampungnya hingga menemui isterinya Nak bersama anak kecil mereka, selepas itu suami isteri yang saling cinta dan sayang ini menjalani kehidupan harian seperti biasa.
Perkembangan plot dan konflik bermula bila Mak diberitahu oleh rakannya bahawa isteri dan anaknya sebenarnya telah meninggal dunia, ini menyebaban Mak jadi marah dan menyisih diri daripada orang kampung. Nak pula yang marah dengan orang kampung yang selalu menganggu kehidupan mereka telah membunuh seorang demi seorang sesiapa sahaja yang berusaha memisahkan mereka. Hinggalah seorang sami telah menyedarkan Mak bahawa isterinya dan anaknya yang sebenar sudah mati dan orang yang menyerupai isteri dan anaknya itu adalah hantu.
Penonton cerita ini mungkin tidak dapat melupakan babak tangan Nak menjulur ke bawah lantai dapur untuk mengambil alat memasak yang terjatuh dan ketika itu Mak ternampak kerana kebetulan dia sedang membaiki anak tangga yang patah atau penonton akan rasa simpati bila Mak yang sedang menyisir rambutnya dan sisirnya telah patah iaitu perlambangan bahawa penglihatan Mak sebenarnya telah dipesongkan sedangkan kehidupan Mak sebenarnya dikelilingi oleh rumah dan persekitaran yang semakin mereput.
Babak Nak yang terbang hingga ke kuil dan kesanggupan Nak untuk merelakan dirinya berpisah dengan Mak secara rela adalah babak akhir yang amat tragis yang mana hantu Nak sanggup membebaskan diri secara ditebuk tulang dahi tengkorak Nak yang kuburnya telah digali semula.
Kisah sebegini sebenarnya sukar untuk ditolak oleh masyarakat terutama orang - orang lama di pedalaman, mereka juga ada mengalami atau mendengar kisah yang hampir sama. Kisah berpuca dari rasa cinta keterlaluan yang menyebabkan kematian salah seorang dari mereka meyebabkan semangat dan makhluk lain mengambil alih atas ketaksuban dua jiwa. Dari itu berhati- hatilah bila berkasih sesama makhluk.. jangan sesekali berazam untuk sehidup semati.. cinta yang kekal dan abadi hanyalah cinta kepada tuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan